Support Medewerker

Een support medewerker in de koel- en klimaattechniek, wat doen ze en wat moeten ze kunnen? Ben je benieuwd, lees dan vooral verder. Want op deze pagina vind je alles over deze functie. 
support medewerker

WERKEN in de duurzame techniek?

De koel- en klimaattechniek sector groeit snel door de toenemende aandacht voor duurzaamheid en energie-efficiëntie. Met innovatieve oplossingen en nieuwe technologieën draagt deze sector bij aan een duurzame toekomst. Ontdek nu de kansen en groeimogelijkheden in deze bloeiende sector en zet de volgende stap in je carrière als service coördinator met Klimaatwerkt. Wij hebben opdrachtgevers in de volgende takken:

Wat doet een Support medewerker?

Een support medewerker is eigenlijk een te algemene benaming. Een support medewerker kan namelijk uiteenlopende taken hebben. Zo doet een sales support medewerker andere zaken als een technisch support medewerker. Daarom hier kort toegelicht wat de algemene taken zijn en waar de verschillen in zitten. 

De supportmedewerker richt zich voornamelijk op het onderhouden van contact met klanten via e-mail, telefoon of persoonlijke interactie. Ook houdt hij regelmatig een logboek bij waarin informatieverzoeken en gemelde problemen worden vastgelegd. Dit logboek wordt vervolgens door experts gebruikt om mogelijke verbeteringen te realiseren.

Wat doet een sales Support medewerker?

De sales support medewerker heeft een diverse rol binnen het sales team. Zo bied je in deze rol ondersteuning aan het sales team en voer je zowel administratieve als operationele taken uitvoeren. Deze taken omvatten het:

  • Verwerken van bestellingen en offerte;
  • Communiceren met klanten;
  • Adviseren van klanten bij aankopen;
  • Aantrekken van nieuwe klanten;
  • Bijwerken van klantgegevens;
  • Opstellen van verkooprapporten;
  • Opstellen van offertes; 
  • Opvolgen van van leads en offertes;
  • Helpen bij het organiseren van verkoop gerelateerde evenementen en presentaties.

In deze functie werk je samen met het sales team om verkoopdoelen van de organisatie te bereiken. Je fungeert als schakel tussen de verschillende afdelingen zoals marketing, klantenservice en logistiek.  Als sales support medewerker rapporteer je aan de sales manager.

Wat doet een technisch Support medewerker?

Een technical support medewerker, ook wel bekend als technisch adviseur, biedt technologische ondersteuning voor klanten of collega’s met problemen. Ze zoeken de oorzaak van het probleem, doorlopen de nodige stappen en bieden een oplossing via telefonische, schriftelijke of on-site ondersteuning. In sommige organisaties overlapt deze functie met die van een helpdeskmedewerker, maar zeker niet altijd.

De taken van een technisch support medewerker variëren per bedrijf, maar omvatten over het algemeen:

  • Verstrekken van technische informatie en advies over toepassingen of producten.
  • Telefonische ondersteuning bieden aan klanten.
  • On-site aanpassingen of reparaties uitvoeren.
  • Bijdragen aan projecten zoals technische documentatie of defect- en herstellingsgegevens.
  • Organiseren van opleidingsinitiatieven voor medewerkers of klanten.
  • Dagelijkse controles van technische apparatuur uitvoeren om problemen vroegtijdig te signaleren.
  • Opstellen en berekenen van offertes, gevolgd door het monitoren van het verkoopproces.

Alle Vacatures

Support medewerker salaris

Zoals hierboven staat aangegeven zijn er verschillen in de functie van support medewerker. Deze verschillen betekenen dat er ook verschillen in de salarissen voor deze rol zijn. De salarissen van een support medewerker variëren tussen de 30.000 en 50.000 euro bruto per jaar. Het exacte salaris hangt af van de ervaring, de precieze functie, het bedrijf en overige variabelen zoals de CAO waar het bedrijf gebruik van maakt. 

Doorgroeimogelijkheden

Als support medewerker kan je doorgroeien naar hoofd automatisering, programmeur of systeembeheerder. Ook is het mogelijk dat er zich nieuwe onbekende problemen of zaken voordoen. Hierdoor kunnen organisaties ‘nieuwe’ functies ontwikkelen. 

Vacatures support medewerker

Klimaatwerkt werkt samen met de mooiste bedrijven binnen de koel- en klimaattechniek en hebben hierdoor dus vaak beschikking over de tofste vacatures binnen de branche. Ben jij geïnteresseerd in deze functies, klik dan hier voor de mooiste vacatures! Voor vragen kan je ons bereiken op (T) (085) 047 80 80 of via (E) info@klimaatwerkt.nl.

Stuur een berichtje

Staat jouw favoriete vacature er niet bij? Neem dan contact op met een van onze consultants.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.