Consultant in de recruitment, wat komt daar allemaal bij kijken?

Als consultant begint Luc zijn dag standaard aan de telefoon met een kopje koffie, waarbij hij contact heeft met klanten of kandidaten. Maar wat houdt de  rol van consultant precies in en welke werkzaamheden komen erbij kijken. Onze consultant Luc verteld in deze blog meer over zijn rol en geeft antwoord op deze vragen.

Klimaatwerkt Luc Delfgauw en andere Consultants

Wat doet een consultant?

Luc deelt zijn inzichten over het boeiende leven als consultant in de wervingswereld. “In de recruitmentbranche staan consultants bedrijven bij in het vinden van de perfecte kandidaten voor hun openstaande functies,” begint Luc enthousiast. “Mijn rol omvat niet alleen het adviseren van klanten, maar ook het voeren van boeiende gesprekken met potentiële kandidaten. Eigenlijk draagt de consultant geschikt personeel aan bij de klanten, die vervolgens de keuze maken om deze sollicitant aan te nemen of niet. Doordat wij al een screening hebben gedaan, hoeft de klant zelf geen uitgebreide selectieprocedure meer te doorlopen.”

Samenvattend heeft een consultant dus veel verschillende werkzaamheden:

  • Relaties opbouwen en onderhouden met klanten;
  • Sollicitanten beoordelen en hier gesprekken mee voeren;
  • Strategieën bepalen en implementeren binnen de organisatie;
  • Zoeken naar geschikt personeel;
  • Samen met klanten creëren van nieuwe in te vullen vacatures.


Als consultant is er veel kennis nodig van de arbeidsmarkt. Het is essentieel dat de consultant precies welke vaardigheden, ervaring en opleidingen nodig zijn om de openstaande vacature goed in te vullen. Daarnaast is kennis van de branche ook belangrijk. 

Welke eigenschappen heeft een consultant?

Als consultant heb je een aantal eigenschappen nodig om jouw werkzaamheden goed uit te voeren, Luc legt uit waarom deze eigenschappen volgens hem belangrijk zijn:

Ondernemend
“Als consultant heb je een adviserende rol, zowel naar een kandidaat als naar een klant,” legt Luc uit. “Je moet een ondernemende blik hebben, waarbij je als het ware je ‘eigen winkeltje’ runt. Je hebt als consultant beheer over de openstaande vacatures en moet ervoor zorgen dat dit in volle gang door blijft gaan. Je kan ook niet stil blijven zitten en moet proactief zijn, zowel naar de klant als de kandidaten toe.”

Sociaal
“Je moet als consultant een kandidaat de rol kunnen ‘verkopen’,” merkt Luc op. “Sociale vaardigheden zijn hierin natuurlijk belangrijk. Luisteren naar de wensen van de kandidaat en klant is belangrijk, alleen op die manier kan je de vacature goed invullen.”

Netwerker
“Een netwerk binnen de branche maakt het werk natuurlijk makkelijker,” vervolg Luc. “Bij een groter netwerk hoef je minder extern te zoeken en kan je bekenden benaderen voor een passende baan. Natuurlijk kost het tijd om een groot netwerk op te bouwen, maar het maakt je werk als consultant aanzienlijk eenvoudiger, omdat je al connecties hebt in de branche.”

Vakkennis
Glimlachend verteld Luc: “Ook vakkennis bouw je vaak na verloop van tijd op. Wat dit zo leuk maakt is dat je met de kandidaten wat meer de diepte in kan gaan tijdens de gesprekken. Je hebt tenslotte wat technische kennis over de rollen, iets wat ik bijvoorbeeld vier jaar geleden nog niet had. Verder kan je ook klanten adviseren om bijvoorbeeld personeel toe te voegen op bepaalde plekken, of een vacature iets anders in te laten vullen dan van tevoren gedacht.”

Sales vaardigheden
“Nieuwe klanten werven, maar ook het enthousiasmeren van kandidaten is belangrijk in dit vak,” zegt Luc. “Ook dit geldt zowel voor de klanten als de kandidaten waar je mee te maken hebt. Je moet de kandidaat overtuigen van de vacature en soms moet je de klant overtuigen van de kandidaat waarvan jij denkt dat die perfect bij de vacature past. Een stukje sales is dus zeker onmisbaar in de rol van consultant.”

Communicatief vaardig
“Je moet in staat zijn op verschillende niveaus met mensen kunnen communiceren,” benadrukt Luc. “Inlevingsvermogen is hier zeker ook belangrijk bij. Zo moet soms ook accepteren en inzien dat een kandidaat nu beter op zijn of haar plek zit bij de huidige baan.”

“En laten we het charisma niet vergeten; dat is ook een belangrijk aspect van de rol als consultant. Er zijn genoeg recruitment consultants, dus je moet echt opvallen.

Hoe word je consultant?

In de wereld van recruitment is er geen vastomlijnde Hbo-opleiding die je direct klaarstoomt voor een rol als consultant. Vaak start een consultant in een junior positie en groeit vervolgens binnen het vakgebied. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om cursussen of specifieke opleidingen te volgen om je vaardigheden als consultant aan te scherpen. Een cursus gericht op recruitment is ook een veelvoorkomende keuze. Luc deelt openhartig dat hij geen specifieke opleiding heeft gevolgd om consultant te worden, maar wel een Hbo-opleiding Small Business en Retail Management heeft afgerond.

Luc licht zijn achtergrond als volgt toe: “Opleidingen zoals Commerciële Economie sluiten goed aan bij het recruitmentvak. Alles, van marketing tot sales, komt hierbij van pas. De meeste kennis doe je echter op tijdens je stages, omdat je hier de geleerde concepten in de praktijk kunt toepassen.”

Hoewel Luc geen aanvullende cursussen heeft gevolgd, wijst hij erop dat zijn vroege ervaringen in het familiebedrijf een cruciale rol hebben gespeeld. “Mijn ouders hadden cosmeticawinkels en ik heb altijd meegewerkt,” verteld Luc enthousiast. “Ik stond in de winkel, gaf leiding en kon zo op jonge leeftijd al werken aan de eerdergenoemde eigenschappen.” Het is duidelijk dat Luc’s praktijkervaring en de leerschool in het familiebedrijf een solide basis hebben gelegd voor zijn succes in de wereld van recruitment.

Wat maakt consultant zijn zo leuk

In antwoord op de vraag wat hij zo geweldig vindt aan zijn rol als consultant, deelt Luc enthousiast: “Het mooie aan mijn baan is dat ik klanten kan adviseren over zaken als personeelsbeleid, zoals salarisstructuren en afdelingsindeling. Hiermee help ik hen daadwerkelijk vooruit. Daarnaast bied ik kandidaten de mogelijkheid om een prachtige stap te zetten in hun carrière. Kortom, ik help beide partijen. De klant help ik met het aanleveren van passend personeel en de kandidaat help je met het maken van een stap in hun carrière die zij mogelijk zelf niet hadden gezien.” Het is duidelijk dat Luc veel voldoening haalt uit het feit dat hij een brug slaat tussen werkgevers en kandidaten, en beiden begeleidt naar succes.

Facebook
LinkedIn
Email

MEER BERICHTEN

Stuur een berichtje

Staat jouw favoriete vacature er niet bij? Neem dan contact op met een van onze consultants.

"*" indicates required fields